I all hovedsak vil psykososial oppfølging uansett type krise, ulykke eller katastrofe følge de samme hovedprinsippene for krisehåndtering slik de er beskrevet tidligere. Her vil det bli lagt vekt på forhold som det er særlig viktig å huske på ved visse hendelser.
- Selvmord
Hovedmål for tiltak ved selvmord er å forebygge utvikling av alvorlige traumatiske etterreaksjoner for komplisert sorg og psykisk sykdom. Tiltakene skal bidra til at etterlatte gradvis kan komme tilbake til en normal hverdag.
Det er store forskjeller i holdninger til, og forståelse av selvmord som fenomen i ulike kulturer, både innen den norske og samiske befolkningen og innen ulike innvandrergrupper. Hjelpeapparatet må ta hensyn til ulike kulturelle forhold ved tiltak overfor etterlatte.
Målgruppe for oppfølgingen
Et selvmord kan oppleves som et traume for flere enn den nærmeste familie. Det innebærer at profesjonell bistand bør være tilgjengelig for større deler av det sosiale nettverket enn de aller nærmeste.Tiltak
Etterlatte kan ha stort behov for hjelp til bearbeiding av de spesielle forhold som knytter seg til selvmord, slik at de blir i stand til å takle selve tapet. De bør få hjelp til å prøve å forstå hvorfor avdøde valgte å avslutte livet. Skyldfølelse er noe mange sliter med. I noen tilfeller kan det da være nødvendig å henvise til spesialisthelsetjenesten.Dersom avdøde tok livet sitt ved skyting i hjemmet bør kriseteamet, i overenstemmelse med de etterlatte, sørge for at noen får i oppgave å foreta rengjøring og rydding i hjemmet. For etterlatte kan en slik opprydding være svært traumatiserende.
Se for øvrig veilederen "Etterlatte ved selvmord".
- Drap
Målgruppe for oppfølging
Etterlatte og pårørende ved drap vil ofte omfatte både familien til offer og gjerningsperson.Ansvarsforhold og samarbeid
Politiet vil alltid være involvert ved drap. Et nært samarbeid mellom kriseteamets leder og koordinator for politiarbeidet vil være viktig, slik at man best mulig kan sikre ivaretakelse av de involverte, samtidig som etterforskningen pågår.Oppfølgingens varighet
Oppfølgingen bør vare så lenge de berørte har behov for det. Ved drap bør man være spesielt oppmerksom på behov for oppfølging under en eventuell rettssak.[16]Media
Media vil ofte være en sentral aktør man må forholde seg til ved drap. Det bør være klare retningslinjer i forhold til hvem som skal uttale seg til media. Psykososiale kriseteam bør kunne hjelpe involverte til å ivareta egne interesser og verdighet. - Vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep
Tekstversjon av filmen
Tekstversjon av filmen
00:00:03.446 --> 00:00:08.507 Det vi tenkte det var at, vi kan ta utgangspunkt i et scenario.
00:00:08.507 --> 00:00:10.654 For å belyse det her.
00:00:10.654 --> 00:00:18.836 Hvis vi for eksempel tenker oss at, en far har utøvd grov vold mot en mor.
00:00:18.836 --> 00:00:22.748 I en familie. Det er barn involvert.
00:00:22.748 --> 00:00:31.506 Han har ramponert hele leiligheten i fylla, en lørdagskveld/ ettermiddag.
00:00:31.506 --> 00:00:34.896 På et mindre sted i Finnmark.
00:00:34.896 --> 00:00:41.668 Mor er ute av seg selv, men ikke alvorlig fysisk skada.
00:00:41.668 --> 00:00:44.715 Og mor har et begrensa sosialt nettverk.
00:00:49.990 --> 00:00:52.889 Da må vi kanskje begynne med begynnelsen, først da.
00:00:52.889 --> 00:00:56.509 Sånn politioppdrag så ville jo vi bli utkalt.
00:00:56.509 --> 00:00:59.672 Det kan være, at på en liten plass, det kan være at politiet er helt i nærheten.
00:00:59.672 --> 00:01:02.184 Det kan være at man har vaktsamarbeid med nabokommunen.
00:01:02.184 --> 00:01:06.380 At det kan ta litt tid før politiet kan komme.
00:01:06.380 --> 00:01:09.578 Når, i små kommuner og på små og mindre plasser
00:01:09.578 --> 00:01:14.321 så er det gjerne vanlig at vi er to mann, en patrulje som blir utkalt.
00:01:14.321 --> 00:01:19.254 Så når vi da kommer til stedet så vil det jo først være å få kontroll på gjerningsperson.
00:01:19.254 --> 00:01:24.550 Og sjekke at mor, i det henseende her da, har det bra.
00:01:24.550 --> 00:01:26.404 Det er jo første prioritet.
00:01:26.404 --> 00:01:30.890 Og så nå vi da, gjerne har fått kontroll på han gjerningspersonen
00:01:30.890 --> 00:01:34.570 så han ikke kan gjøre noe mer skade.
00:01:34.570 --> 00:01:37.538 Så tenker jeg at i en slik setting, så vil vi da sette han i politibilen
00:01:37.538 --> 00:01:40.072 for å skille han fra henne.
00:01:40.072 --> 00:01:43.809 I forhold til henne, så vil vi jo da ta en samtale med henne
00:01:43.809 --> 00:01:50.243 eventuelt et avhør, kanskje sånn kort på lyd.
00:01:50.243 --> 00:01:55.519 Og så må man jo sjekke om de har barn, trenger hun helsehjelp.
00:01:55.519 --> 00:01:59.913 Hvordan er rett og slett status på henne da.
00:01:59.913 --> 00:02:04.191 Etter hvert så vil man kanskje stille noen spørsmål om hun ønsker å dra på krisesenter.
00:02:04.191 --> 00:02:08.823 Men det viktigste er jo at nå er hun sikra for nå har jo vi tatt hånd om han som er der.
00:02:08.823 --> 00:02:11.569 Men i og med at vi er to stykker da så er det en utfordring at vi
00:02:11.569 --> 00:02:14.354 etter hvert vil måtte, for eksempel, ta med han inn i arresten eller
00:02:14.354 --> 00:02:15.878 inn til lensmannskontoret.
00:02:15.878 --> 00:02:19.049 Og da har jo ikke vi noe kapasitet til å ha igjen noe folk til henne.
00:02:19.049 --> 00:02:22.583 Så da er det da eventuelt at legevakta må komme.
00:02:22.583 --> 00:02:25.723 Naturlig nok, er det at legevakta vil bli kalt ut for å se på henne.
00:02:25.723 --> 00:02:30.822 Eventuelt ambulansen, kanskje er til stede der. Det er ofte vanlig.
00:02:30.822 --> 00:02:35.375 Men hvis på en måte hun er viser seg å ikke være skadet da
00:02:35.375 --> 00:02:38.327 så er jo utfordringa å, også med tanke på de barna,
00:02:38.327 --> 00:02:41.296 er barna i huset. Det må vi jo sjekke før vi drar noen plass.
00:02:41.296 --> 00:02:43.229 Hvor er ungene? Er de våkne?
00:02:43.229 --> 00:02:47.054 Altså, hvis mor er så ute av seg at hun ikke kan ta vare på barna
00:02:47.054 --> 00:02:51.529 så er det jo gjerne en utfordring, eller ikke kanskje ivareta dem så godt som en burde da.
00:02:51.529 --> 00:02:53.863 Så er det kanskje en utfordring på små plasser at
00:02:53.863 --> 00:02:57.207 barnevernet da ikke har noe sånn vakttelefon
00:02:57.207 --> 00:03:01.693 og mer eller mindre veldig vanskelig å få tak i.
00:03:01.693 --> 00:03:05.463 Så da er det en utfordring, hvordan skal vi kunne ivareta mor da etter at,
00:03:05.463 --> 00:03:09.397 når vi må dra. Da blir det jo eventuelt lege eller ambulanse
00:03:09.397 --> 00:03:10.995 som er alternativet.
00:03:10.995 --> 00:03:13.825 Men en lege eller en ambulanse kan jo også få plutselig et akutt oppdrag
00:03:13.825 --> 00:03:18.933 som går på alvorlige skader som gjør at de også må på et tidspunkt
00:03:18.933 --> 00:03:20.937 dra fra stedet. Så det er jo en utfordring.
00:03:20.937 --> 00:03:24.715 Hvordan skal vi ivareta mor og de barna? Hvis hun ikke har noe nettverk eller
00:03:24.715 --> 00:03:29.216 noen vi kan få til å komme til henne heller å hjelpe.
00:03:35.943 --> 00:03:46.456 Jeg tenker at, jeg tenker at kriseteamet de kan gi støtte og trygghet
00:03:46.456 --> 00:03:53.207 i akutte situasjoner. Og vi har jo erfaring på det.
00:03:53.207 --> 00:03:59.376 Og i en sånn her type sak, så tenker jeg at det ville
00:03:59.376 --> 00:04:05.224 være nødvendig å koble på nødvendig hjelp
00:04:05.224 --> 00:04:17.748 som enten krisesenter eller slekt, venner, annen familie
00:04:17.748 --> 00:04:23.000 som kan være en beskyttende faktor, akkurat der og da.
00:04:23.000 --> 00:04:29.770 Dersom mor ønsker å dra til, å dra til krisesenter med barna.
00:04:29.770 --> 00:04:37.282 Så, tenker jeg at da er det å være på tilbudssida dersom ikke noen kan kjøre.
00:04:37.282 --> 00:04:41.923 Så tenker jeg at da må vi bistå henne med transport.
00:04:41.923 --> 00:04:52.000 Og da kan man være med, følge med til krisesenteret med mor og ovelevere der.
00:04:52.000 --> 00:04:56.227 Slik jeg har forstått, så har, så har krisesenteret god kompetanse
00:04:56.227 --> 00:05:00.314 og møter dem på en god måte. De er døgnbemannet.
00:05:00.314 --> 00:05:03.102 Og det er jo viktig, sånn her at de kan ta dem i mot der og da
00:05:03.102 --> 00:05:07.546 at de får den hjelpa de skal ha. At de får en god seng å sove i
00:05:07.546 --> 00:05:16.044 og folk som er på jobb og de får mat og de får hjelp til veien videre.
00:05:16.044 --> 00:05:22.540 Men hvis vi nå står i en slik situasjon at veiene er stengt og det er uvær og
00:05:22.540 --> 00:05:28.909 som det ofte er i Finnmark, så tenker jeg at da må vi tenke annerledes og beskytte.
00:05:28.909 --> 00:05:34.446 Og den her saken her så kan det være en mor som ikke
00:05:34.446 --> 00:05:37.406 har noe særlig med nettverk som kan stille opp
00:05:37.406 --> 00:05:41.044 og så kan man og tenke slik at kanskje ikke alle våger å stille opp.
00:05:41.044 --> 00:05:44.239 Det er også en tanke. At dem vil ikke, at dem ikke vil
00:05:44.239 --> 00:05:48.112 blande seg inn og så kan det være at mor ikke ønkser å ha familien inn,
00:05:48.112 --> 00:05:56.982 for det at vold er jo skambelagt og det kan være til hinder å motta hjelp.
00:05:56.982 --> 00:06:00.311 Så da kan vi være en ressurs.
00:06:00.311 --> 00:06:08.996 Er det andre, andre oppgaver eller andre tiltak som du tenker
00:06:08.996 --> 00:06:16.568 kriseteam kan bidra med i slike situasjoner.
00:06:16.568 --> 00:06:26.466 Ofte så har man jo gjerne fokus på for eksempel det å normalisere krisereaksjoner.
00:06:26.466 --> 00:06:35.151 Er det andre ting du tenker jobben til kriseteamet der og da kunne gått ut på?
00:06:35.151 --> 00:06:37.841 Jeg tenker jo at når man kommer ut i en sånn her krise.
00:06:37.841 --> 00:06:40.823 Når man står der, i situasjonen.
00:06:40.823 --> 00:06:45.761 Så må man, altså da har man på en måte fokus på
00:06:45.761 --> 00:06:49.795 Hva kan vi gjøre nå? Hva kan vi få til, akkurat her og nå?
00:06:49.795 --> 00:06:55.141 Situasjonen den er kaotisk for mor, mange tanker tenker jeg.
00:06:55.141 --> 00:06:58.445 Og så er det barn. Og da kommer det jo an på
00:06:58.445 --> 00:07:01.703 alder på barna. Hva som har skjedd?
00:07:01.703 --> 00:07:03.453 Hva de har hørt? Hva de har sett?
00:07:03.453 --> 00:07:07.241 Altså du må liksom få en sånn oversikt i den her krisen.
00:07:07.241 --> 00:07:10.991 Og så er det da neste trinn, tenker jeg det å få fokus på
00:07:10.991 --> 00:07:14.868 hva er det mor faktisk ønsker og barna ønsker, sammen.
00:07:14.868 --> 00:07:19.535 Hva er det dem vil at den her hjelpen skal gå ut på akkurat nå.
00:07:19.535 --> 00:07:24.995 Og det fokuset der, tenker jeg, er viktig akkurat da fordi at
00:07:24.995 --> 00:07:27.862 i og med at, det kan, altså det her med skammen.
00:07:27.862 --> 00:07:34.063 At man må gå litt forsiktig fram, at man ikke overtar
00:07:34.063 --> 00:07:35.937 og skal være en bedreviter.
00:07:35.937 --> 00:07:41.257 Men at mor får lov å få kontroll. Det skaper tillit og trygghet.
00:07:41.257 --> 00:07:43.119 At man er der for dem.
00:07:43.119 --> 00:07:45.903 Og da kan hjelpa, som sagt som jeg sa i sted,
00:07:45.903 --> 00:07:52.539 transport til nærmeste krisesenter og da kan det være hjelp til råd,
00:07:52.539 --> 00:07:59.631 hva som skjer i en sånn her type krise, litt sånn kroppslige reaksjoner,
00:07:59.631 --> 00:08:12.019 og tanker man gjør seg og så det her med hva som er ok
00:08:12.019 --> 00:08:18.851 det er faktisk det her med å følge ungene, la dem på en måte gjøre det de har lyst til å gjøre.
00:08:18.851 --> 00:08:21.645 Har de lyst til å se en film eller har de lyst til å spille et spill eller
00:08:21.645 --> 00:08:25.140 gjøre noe med ungene så er det ok.
00:08:25.140 --> 00:08:32.162 Har de lyst å ringe til noen, er det ok.
00:08:32.162 --> 00:08:36.385 Og hvis de ønsker å snakke så er jo det veldig bra.
00:08:36.385 --> 00:08:40.725 Og hvis de stiller spørsmål, så må man på en måte svare på det som har skjedd,
00:08:40.725 --> 00:08:46.887 sånn at ungene ikke trenger å spekulere og lage sin egen verden, på hva som har skjedd.
00:08:46.887 --> 00:08:51.882 Og man må være åpen for det som kommer, tenker jeg.
00:08:51.882 --> 00:08:56.097 Og det her med å komme i gang, med hverdagslivet.
00:08:56.097 --> 00:09:03.013 For at, det at man motiverer til å gå på skole igjen, motiverer til åpenhet for skole
00:09:03.013 --> 00:09:07.903 slik at de vet hva som har skjedd, og kan holde et ekstra øye med barna.
00:09:07.903 --> 00:09:17.557 Den her type ting er det første nå som kommer til meg, sånn i akuttfasen.
00:09:17.557 --> 00:09:23.021 Og så tenker jeg også det her med å følge, tilby, være litt sånn på tilbudssiden
00:09:23.021 --> 00:09:26.203 med mor og barn. Si at kanskje det kan være okei
00:09:26.203 --> 00:09:32.469 å komme til, komme til lege og få dokumentert dette i journalen det som har skjedd.
00:09:32.469 --> 00:09:34.837 Hvis det skulle få noen etterfølger for eksempel.
00:09:34.837 --> 00:09:42.249 Rettsak eller et eller annet sånn er det greit at legen har vært inni bildet.
00:09:42.249 --> 00:09:48.647 Og som sagt da kan vi følge, utveksle telefonnummer og gjøre nye avtaler.
00:09:48.647 --> 00:09:54.165 Men det aller viktigste er at mor og barn skal ikke være alene, tenker jeg.
00:09:54.165 --> 00:09:57.181 Man skal ikke være alene etter en sånn situasjon.
00:09:57.181 --> 00:10:01.319 Og de skal motiveres til å ta imot hjelp.
00:10:01.319 --> 00:10:07.483 Og vil de ikke så avtaler vi nye møter slik at de kan gå videre.
00:10:07.483 --> 00:10:09.349 Slik at dere kan følge dem litt?
00:10:09.349 --> 00:10:11.752 Ja, at vi ikke slipper dem.
00:10:11.752 --> 00:10:15.715 "Okei, du vil ikke det" liksom bare, men at vi, vi er der.
00:10:15.715 --> 00:10:19.555 Vi er der for deg og vi skal hjelpe deg med det du ønsker og tenker
00:10:19.555 --> 00:10:21.640 er viktig akkurat nå er viktig for deg.
00:10:21.640 --> 00:10:28.723 Og så kommer man med råd i forhold til det, innspill.
00:10:28.723 --> 00:10:34.035 Og så en annen ting som er litt viktig også det her med økonomi.
00:10:34.035 --> 00:10:40.631 At kommunene og er, er litt sånn på tilbudssiden og sier at
00:10:40.631 --> 00:10:45.147 hvis de skal komme seg til krisesenter som er 18 mil unna,
00:10:45.147 --> 00:10:48.567 så kan man ikke si det at "Nei det, du må ta en drosje og betale selv."
00:10:48.567 --> 00:10:52.268 Nei, da sier man at "Vi betaler den."
00:11:00.518 --> 00:11:04.886 Hvis kriseteamene i større grad enn det dem har gjort skulle begynne
00:11:04.886 --> 00:11:06.602 å gå inn i slike type saker.
00:11:06.602 --> 00:11:15.689 Hvilken kompetanse tenker du at kriseteamene vil måtte ha?
00:11:15.689 --> 00:11:23.427 Jeg tenker jo at kriseteamsmedlemmene, det er, de må ha
00:11:23.427 --> 00:11:28.478 altså de må ha kompetanse på å møte barn, snakke med barn.
00:11:28.478 --> 00:11:36.917 Og tenke, de må vite noe hva som kan røre seg i et barns hode, i mors hode,
00:11:36.917 --> 00:11:42.149 i tankene når sånn her type ting skjer som vold.
00:11:42.149 --> 00:11:47.419 Og det her med, også det her med også det her med å våge
00:11:47.419 --> 00:11:54.563 å stillle spørsmålet og snakke om det her med at plutselig er faren dratt ut av hjemmet, ikke sant.
00:11:54.563 --> 00:11:56.333 Nå er de blitt adskilt.
00:11:56.333 --> 00:12:00.739 Hva tenker ungene om det, liksom at man har kunnskaper om det.
00:12:00.739 --> 00:12:09.771 Slik at man kan være litt sånn i forkant og møte ungene på det nivået de er og det de lurer på.
00:12:09.771 --> 00:12:14.293 Så kunnskap om barn og kriser, tenker jeg.
00:12:14.293 --> 00:12:20.367 Så de må kan kunnskaper om, om krisereaksjoner.
00:12:20.367 --> 00:12:25.371 Og så ha reflektert syn, ikke sant, i forkant.
00:12:25.371 --> 00:12:30.081 Liksom, hva er vold og hva er akseptabelt?
00:12:30.081 --> 00:12:33.311 De må ha kunnskaper om vold og hva det gjør.
00:12:33.311 --> 00:12:38.468 Hva det gjør med en person som blir utsatt for vold, for eksempel over lengre tid.
00:12:38.468 --> 00:12:40.775 Og hvordan de kan handle i etterkant.
00:12:40.775 --> 00:12:46.711 Det er jo veldig mange som ikke ønsker, eller som blir i relasjonen i etterkant
00:12:46.711 --> 00:12:49.251 og det må vi vite noe om.
00:12:49.251 --> 00:12:51.452 For det første så tenker jeg kompetanse.
00:12:51.452 --> 00:12:58.047 Hvis et kriseteam skal brukes for ivaretakelse av barn og utsatte i sånne familivoldssaker
00:12:58.047 --> 00:13:03.081 eller saker som gjelder seksuelle overgrep, så må de ha kompetanse på det her.
00:13:03.081 --> 00:13:08.406 Kjempeviktig. Slik at de blir ivaretatt på rett måte.
00:13:08.406 --> 00:13:11.016 Og så må de opprettholde kompetansen sin.
00:13:11.016 --> 00:13:14.191 For det hjelper jo ikke å få et kurs hvis du aldri bruker det.
00:13:14.191 --> 00:13:16.767 Og det er jo og en utfordring, for på små plasser så er det
00:13:16.767 --> 00:13:20.021 si at de blir utkalt fire- fem ganger i året da på sånne hendelser.
00:13:20.021 --> 00:13:23.502 Og hvordan skal man da opprettholde kompetanse i mellom det her.
00:13:23.502 --> 00:13:29.517 Slik at man er godt rusta til neste gang.
00:13:29.517 --> 00:13:35.629 Og så tenker jeg at en annen viktig ting, det tenker jeg er at man må ha et mandat.
00:13:35.629 --> 00:13:41.634 Det må være et tydelig mandat på hva er kriseteamet sin jobb i en sånn setting.
00:13:41.634 --> 00:13:46.712 Og hva, og så mandat og det kan sees i sammenheng med andre etater.
00:13:46.712 --> 00:13:50.953 Hva er barnevernet sin jobb når de eventuelt kommer inn da, senere?
00:13:50.953 --> 00:13:52.001 Hva er politiet sin jobb?
00:13:52.001 --> 00:13:56.732 Og hva er kriseteamet sin jobb, i akuttfasen og så videre. Også senere da.
00:13:56.732 --> 00:13:59.011 For et kriseteam vil jo også kunne følge opp i etterkant.
00:13:59.011 --> 00:14:02.087 Ta en telefon, sjekke hvordan det går.
00:14:02.087 --> 00:14:05.701 Så jeg tenker det er så viktig at de etatene som skal jobbe sammen må vite
00:14:05.701 --> 00:14:09.379 sine muligheter og begrensninger, og til alle andre etater
00:14:09.379 --> 00:14:12.212 for å få et best mulig samarbeid.
00:14:12.212 --> 00:14:15.157 Hvis man ikke kjenner til begrensninger og muligheter så kan man risikere
00:14:15.157 --> 00:14:20.749 å tråkke litt i bedene til hverandre da og gjøre ting som vanskeliggjør den andre sin jobb.
00:14:20.749 --> 00:14:24.350 Så jeg tenker at samarbeid er liksom nøkkelen.
00:14:24.350 --> 00:14:27.854 Nøkkelen til å få suksess på et sånt oppdrag.
×Veilederen anbefaler at kriseteamets rolle i saker med vold i nære relasjoner og seksuelle overgrep avklares internt i kommunen.
I filmen reflekterer Tone Nilsen, leder i kriseteamet i Tana kommune, og Siri Ulverud, koordinator for tilrettelagte avhør, familievold og SO- saker i Finnmark politidistrikt rundt hvordan man kan tenke kriseteamets rolle i forbindelse med en familievoldssak.
Dersom kriseteam skal ha en rolle i familievoldssaker bør det utarbeides rutiner for samarbeidet mellom henholdsvis psykososialt kriseteam, barnevern, barnevernsvakt, overgrepsmottak, lokalt krisesenter og politi. Man bør vurdere om disse planene skal inngå i både kommunenes planer og rutiner for psykososial oppfølging ved kriser og katastrofer og i kommunens handlingsplan mot vold i nære relasjoner.
Et kriseteam som gir psykososial oppfølging til personer berørt av en krise, ulykke eller katastrofe være i posisjon til å avdekke vold i nære relasjoner eller seksuelle overgrep. Vold som enten berører barn direkte, eller som barn har vært vitne til utløser opplysningsplikt.
Scenario om mulige seksuelle overgrep.
Politiet har satt i gang etterforskning etter en bekymringsmelding. En trener for et småguttelag i en fotballklubb skal ha utsatt et av lagets medlemmer for seksuelle overgrep. Mannen har vært trener i klubben i en årrekke.
Saken er i en innledende fase, og politiet er sparsomme med å gi opplysninger. Mange foreldre er bekymret.
Refleksjon:
Hvilken beredskap har deres kommune i slike saker i dag?
Hvilken rolle kan kriseteam ha?
Hvem vil være naturlige samarbeidsparter
Hvem skal potensielt berørte ta kontakt med?
Hvilke andre momenter vil være viktig med tanke på å gi og få informasjon?
Hvordan kan kommunen forberede seg på slike saker? - Katastrofer
Arbeidsoppgavene den enkelte skal utføre vil i stor grad være lik de man har nedskrevet i planer, rutiner, tiltakskort og det som har blitt trent gjennom øvelser. Dermed vil de psykososiale tiltakene i akuttfasen være å skape trygghet, tilby informasjon, bidra til mestring, sette i kontakt med nære pårørende og familie og så videre. Slike tiltak er nærmere beskrevet i kapittelet om oppfølging.
Hjelpeapparatets organisering
All redningstjeneste koordineres og styres gjennom hovedredningssentralene i Stavanger og i Bodø (HRS). Hvert politidistrikt oppretter en lokal redningssentral (LRS) ved behov. Denne ledes av politimesteren. Ulike representanter kan etter behov inngå i LRS. Fylkesmannen har samordningsansvar for sin region.Store hendelser og katastrofer vil i mange tilfeller ha et omfang som overskrider de lokalt tilgjengelige ressursene. I slike tilfeller kan det være nyttig med interkommunale samarbeidsavtaler som gir tilgang til ekstra ressurser.
Pårørendetelefon
Ved katastrofer skal det berørte politidistrikt eller hovedredningssentral opprette pårørendetelefon. Denne har til hensikt å ivareta informasjonsbehovet mellom politi og pårørende. Et eget nasjonalt kontaktnummer for pårørende kan opprettes av politiet etter anmodning om dette til Kripos. Det nasjonale kontaktnummeret for pårørende er 815 02 800. Telefonen betjenes av trenet personell.Pårørendekontakter
I den akutte fasen skal politidistriktene etablere pårørendekontakter for å sikre oppfølgingen av overlevende og etterlatte på kort og lang sikt. Dette bør skje i samarbeid med helse- og omsorgstjenesten og kriseledelsen i berørte kommuner. Kommunene kan også velge å opprette egne pårørendekontakter. Dersom større bedrifter er rammet må kommunene koordinere sitt arbeid med HMS-tjenestenen i bedriftene. Store bedrifter har ofte egne pårørendekontakter.Evakuerte og pårørendesenter (EPS)
Etterlatte, overlevende, og pårørende med små eller ingen skader vil ofte ha behov for å samles for å få informasjon, støtte hverandre, få oversikt over hva som har skjedd og dele sine opplevelser. EPS vil i en tidlig fase være et sted for fysisk oppmøte hvor pårørende kan få informasjon, hjelp, omsorg og samtale. Her kan også det psykososiale kriseteamet og andre kommunale tjenester etablere kontakt og utøve psykososiale støttetiltak for rammede.Organisering av EPS
Opprettelsen av EPS er politiets ansvar, men kommuner kan ved behov etablere dette på eget initiativ. Kommunene bør gjøre forhåndsavtaler med bestemte hotell som har nødvendige fasiliteter for å fungere som et slikt senter.Det er viktig at EPS har riktig og tilstrekkelig bemanning med bred kompetanse. I en tidlig fase er det bedre å ha for mange tilgjengelige personalressurser enn å erfare at man har for få til å bistå i oppfølgingen. Organisering og rolleavklaring er svært viktig. Dette bør fremgå av relevant planverk og være øvet på forhånd for å hindre misforståelser når det gjelder ansvar, roller og funksjoner.
Selv om det opprettes et felles senter, bør en hovedregel være at at etterlatte og overlevende skal være adskilte i ulike fysiske rom. Dette fordi de har ulike behov for psykososial støtte og omsorg. Glede og lettelse kan prege de overlevende og deres familier, mens etterlatte og familiene til savnede kan være i en helt annen psykisk situasjon. Dersom overlevende har mistet nære familemedlemer eller nære venner, må man vurdere i hvilken grad de bør oppholde seg sammen med andre etterlatte.
Informasjon
I arbeidet med å ivareta pårørende som venter på avklaring av situasjonen bør det legges opp til hyppige oppdateringer av informasjon. I en tidlig fase kan annonserte oppdateringer for eksempel hver time ha en viktig omsorgsfunksjon som bidrar til å dempe uro hos de som venter.Ledere i politiet har ansvar for at informasjon fra politiet er profesjonell og i samsvar med aktuelle regelverk.
Ved EPS kan det også gis informasjon fra lokale myndigheter, det psykososiale kriseteamet og andre relevante instanser. Driften av senteret kan være en oppgave for kriseteamet. Kommunens nettside bør innholde god informasjon om at det er opprettet et EPS.
Pressen skal ikke ha adgang til senteret, og politiet kan ha en viktig funksjon når det gjelder vakthold. (Media)
RVTS Øst har utviklet en nettportal www.psykososialberedskap.no med mer informasjon om organisering av psykososial oppfølging etter katastrofer.