Informasjonsbehovet til befolkningen er stort etter kriser, ulykker og katastrofer. Media er en sentral aktør i denne informasjonsformidlingen.
Informasjonstiltakene må samordnes og koordineres mellom politiet, kommunal ledelse, helseforetakene, fylkesmennene og sentrale myndigheter. Hvem som skal uttale seg til media og bidra med korrekt informasjon må avklares. Det er nødvendig med tydelig, korrekt informasjon og hyppige oppdateringer. Talspersoner bør ha høy tilgjengelighet for media.
Avklar
- Hvilke informasjonsarenaer og informasjonskanaler man skal ta i bruk for å sikre at man når ut med tydelig og kvalitetssikret informasjon (kommunens nettsider, sosiale media, aviser, radio, tv).
- Orienter rammede om at de kan oppleve personfokuserte og pågående henvendelser fra media. Det er i denne sammenheng grunn til å understreke at verken offentligheten eller mediene har rett til eller krav på informasjon om rammedes privatliv eller personlige reaksjoner, jf. pressens «Vær Varsom-plakat». Når berørte stiller seg til disposisjon for mediene, bør de ha rådført seg med familie. Det kan være nødvendig å aktivt skjerme barn og unge i skoler og barnehager.
Tekstversjon av filmen
00:00:02.661 --> 00:00:09.493 Kriseteam og sosiale media det er vel en aktuell problemstilling, som du kanskje kjenner til?
00:00:09.572 --> 00:00:14.724 Ja, vi har noen erfaringer på at det kan være en utfordring.
00:00:14.724 --> 00:00:15.515 Absolutt.
00:00:15.535 --> 00:00:16.853 Det går så fort.
00:00:17.527 --> 00:00:20.229 Informasjon spres veldig fort.
00:00:20.981 --> 00:00:24.807 Det er vel likt i krisesituasjoner som det er ellers.
00:00:24.981 --> 00:00:28.140 Det er ikke alle som tenker seg like god om
00:00:28.140 --> 00:00:32.502 før de sender meldinger eller meldinger på facebook, eller hva det nå er.
00:00:32.615 --> 00:00:36.785 Vi har hatt opplevelser med at
00:00:36.785 --> 00:00:43.988 pårørende har fått kondolanse, både melding, sms og på facebook,
00:00:44.147 --> 00:00:49.380 før prest eller lensmann har rukket å varsle om dødsfall.
00:00:49.556 --> 00:00:52.360 Og det er en utfordring vi har diskutert
00:00:52.360 --> 00:00:53.509 ganske mye i kriseteamet
00:00:53.509 --> 00:00:55.815 hvordan vi skal forholde oss til.
00:00:55.815 --> 00:00:57.713 For, det går så fort.
00:00:57.713 --> 00:01:01.892 Vi rekker ikke å være like rask.
00:01:01.892 --> 00:01:06.550 og diskutert mye, er det helt, må vi være foran.
00:01:06.710 --> 00:01:08.262 Må det varsles ved oppmøte.
00:01:08.454 --> 00:01:11.960 Kan en ta varsel over telefon, for eksempel? Hvis en vet.
00:01:11.960 --> 00:01:15.561 Men så må en være 100 % sikker på at en vet hva som har skjedd og
00:01:15.572 --> 00:01:17.123 hvem det er som er involvert.
00:01:17.123 --> 00:01:21.020 Så det der er diskusjoner og refleksjoner vi tar som vi egentlig ikke har landa helt på enda,
00:01:21.020 --> 00:01:25.126 men som vi ser er en utfordring vi må forholde oss til.
00:01:25.126 --> 00:01:29.272 Hva gjør det med dere i kriseteamet, at dere vet om dette?
00:01:29.400 --> 00:01:33.993 Nei, kanskje litt dette med at vi kjenner at vi må være litt raskere.
00:01:34.185 --> 00:01:37.784 Hvis vi liksom skal være først ut.
00:01:37.802 --> 00:01:41.284 Men samtidig, så er det noe med å ivareta
00:01:41.284 --> 00:01:44.010 den roen og den kvaliteten på det arbeidet vi skal gjøre
00:01:44.010 --> 00:01:47.672 at vi kanskje treng litt den roen også.
00:01:47.672 --> 00:01:50.267 Så det er litt sånn todelt det der.
×Refleksjon
Hvilke muligheter og utfordringer ser du ved bruk av sosiale media?